چگونه در محیط مدرسه تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را تمرین کنیم؟

رییس جمهور: اگر به حرف و نظر کسی خندیدیم و یا آن را مسخره کردیم، ‌یعنی تحمل نظرات و افکار دیگران را نداریم در حالی که تحمل نظر مخالف یکی از شروط اصلی ایجاد فضای مناسب برای پرورش ذهن‌های خلاق است. اگر از پاسخ و نظر متفاوت دانش‌آموز در مدرسه استقبال شد او برای بروز خلاقیتش جرأت می‌یابد و تشویق می‌شود و محیط مدرسه محیط احترام به خلاقیت، اخلاق و ادب می‌شود.
امام علی (ع) تأکید دارند که «ندانستن و سوال کردن عیب نیست و پرسیدن چه بسا که حسن است» و باید بر پایه صبر و تحمل پرسشگری را به نحو شایسته پرورش داده و به آن پاسخ مناسب دهیم که اگر محیط مدارس اینگونه شود، افرادی عالم‌تر، اندیشمندتر،‌خلاق‌تر،‌ ماهرتر و علاقمندتر به فعالیت و تلاش در جامعه تربیت خواهند شد.

بایگانی

بهداشت روانی

جمعه, ۱۷ آذر ۱۳۹۶، ۰۲:۳۰ ب.ظ

صدیقه کبریلازم است قبل از هر چیز بهداشت روانی را تعریف نماییم بهداشت روانی در مفهوم عام خود یعنی سلامت فکر و تعادل روانی و دارا بودن خصوصیات مثبت روانی و راههای دست یابی به سلامت فکر و روح که برای تعالی و تکامل فردی و اجتماعی انسانها با پرداختن به آن روشن می شود البته در مفهوم تخصصی خود، رشته ای از بهداشت است که افراد تحصیلکرده و دارای مهارت و تجربیات خاص به نحوه آموزش آن به مردم اقدام می کنند اصول بهداشت روانی مطابق تحقیقات موجود به شکل زیر بیان می شود:

1) احترام به شخصیت خود و دیگران ( داشتن نگرش مثبت به خود و دیگران )

2) شناخت محدودیت ها در خود و دیگران

3) اینکه هر رفتاری معلول، علتی است

4) رفتار تابع تمامیت وجود هر فردی است

5) توجه به احتیاجات و نیاز ها که خود عامل محرک برای رفتارهای خاص هستند

6) انسان تحت تأثیر و توجه محیط است

 پرسش مهر 96